U bent ondernemer. En u wilt een hypotheek afsluiten. Dat werkt toch anders dan voor een werknemer. Bij het aanvragen van uw hypotheek helpt het enorm als u de aanvraag goed voorbereidt. NHP biedt u een stappenplan voor de optimale voorbereiding van uw hypotheekaanvraag.

NHP helpt u niet alleen met dit stappenplan. De specialisten op de NHP Ondernemersdesk zitten klaar om ál uw vragen te beantwoorden en u te begeleiden bij uw hypotheekkeuzes: bel 0800 - 495 40 40!

Stappenplan hypotheekaanvraag voor de ondernemer

Door de volgende stappen aan te houden zorgt u voor een overzichtelijke voorbereiding van uw hypotheekaanvraag:

  • 1. Situatie in kaart brengen
  • 2. Wet- en regelgeving kennen
  • 3. Juiste documenten verzamelen
  • 4. Cijfers op een rijtje zetten
  • 5. Hypotheekaanvraag onderbouwen

1. Situatie in kaart brengen

Een hypotheek afsluiten doet u niet zomaar. Zéker niet als ondernemer, u heeft immers te maken met onzekere inkomsten. Het is dan ook belangrijk om - voordat u de stap naar een (nieuwe) hypotheek zet - goed na te denken over uw bedrijf, uw financiële situatie en uw woonwensen. Door dit op papier te zetten kan de bank met u meekijken. Waar kunt u zoal aan denken?

  • Uw bedrijf Hoe ziet uw bedrijf eruit? Hoe heeft het zich ontwikkeld in de afgelopen jaren, en wat zijn uw verwachtingen voor de toekomst? Hoe speelt u in op actuele ontwikkelingen en hoe kunt u een tegenvallende economische situatie opvangen? Hierin speelt ook de ondernemingsvorm en uw eventuele samenwerking met anderen in een vof of maatschap een rol. Welk vermogen zit er in uw onderneming - en hoe denkt u dat er in de toekomst uit te halen?
  • Uw financiële situatie Naast de financiën van uw bedrijf spelen natuurlijk ook uw privé financiën een belangrijke rol bij het aanvragen van een hypotheek. Hoe zit het met uw vermogen buiten de onderneming en met de inkomsten van uw eventuele partner? Welke risico's loopt u privé en welke heeft u verzekerd? Hoe zien uw langlopende verplichtingen en schulden eruit?
  • Uw woonwensen Tot slot uw woning. Hoe woont u nu, wilt u verhuizen en waarom? Welke wensen heeft u voor uw woonsituatie? Wordt de woning geheel privé of misschien ook deels bedrijfsmatig gebruikt? Moet u een woning verkopen of niet? Veel vragen: allemaal belangrijk voor het totaalbeeld dat u - en de bank - nodig heeft van uw situatie.

2. Wet- en regelgeving kennen

Om een realistische hypotheekaanvraag te kunnen indienen is het handig om enigszins te weten wat er wel en niet kan volgens de wet- en regelgeving. Een aanvraag die getuigt van realiteitszin maakt veel meer kans om geaccepteerd te worden dan een aanvraag waaruit blijkt dat de aanvrager zich daar niet in verdiept heeft. Dus gaat u na:

  • Uw toetsinkomenMet welk inkomen berekent de bank of uw aangevraagde hypotheek mogelijk is? Dat is bij ondernemers doorgaans het gemiddelde inkomen van de laatste drie jaar, met het inkomen van het laatste jaar als maximum. Bestaat uw bedrijf korter dan drie jaar, dan gaan prognoses en de onderbouwing daarvan meespelen. Als u een partner heeft kan diens inkomen ook meegewogen worden.
  • Uw maximale hypotheekDe maximale hypotheek die u kunt krijgen is afhankelijk van uw inkomen en van de waarde van de woning waar het om gaat. Dat laatste is wettelijk bepaald. Natuurlijk weten de specialisten van NHP dit heel goed.
  • Nationale Hypotheek Garantie (NHG)Ook een ondernemer kan een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie aanvragen. Daarbij wordt altijd gekeken naar uw inkomen over de laatste drie jaren, niet naar prognoses.

Schakel al vroeg een gespecialiseerde hypotheekadviseur in voor uw hypotheekaanvraag als ondernemer. De experts op de NHP Ondernemersdesk helpen u bij elke stap. Neem gerust contact met ze op!

3. Juiste documenten verzamelen

Een hypotheekaanvraag is onmogelijk zonder documenten. Zéker bij u als ondernemer zijn er veel papieren nodig om uw gegevens aan te tonen. U verzamelt daarom al bij voorbaat de volgende stukken:

  • Jaarrekeningen van de laatste drie jaren. Bestaat uw bedrijf nog geen drie jaar? Vul de beschikbare jaarrekeningen dan aan met een prognose, opgesteld en getekend door uw accountant.
  • Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel (KvK)
  • Belastingaangiftes én -aanslagen van de laatste drie jaar
  • Werkgeversverklaring en salarisstrook als u DGA bent van uw eigen BV - deze werkgeversverklaring moet doorgaans opgesteld zijn door de accountant
  • Overzicht van uw pensioenopbouw. Gebruik hiervoor www.mijnpensioenoverzicht.nl, maar kijk ook naar de eventuele oudedagsvoorzieningen in uw onderneming
  • Privéstukken: kopie legitimatiebewijs, afschriften van uw spaarrekeningen en beleggingen, een overzicht van uw schulden en andere verplichtingen

4. Cijfers op een rijtje zetten

De stappen 4. en 5. zijn stappen waarvan u misschien denkt dat u ze aan uw hypotheekadviseur kunt overlaten. Toch is het verstandig om hier zelf ook aandacht aan te besteden. Niet alleen brengt het u inzicht in uw eigen financiën - ook laat het zien dat u serieus bezig bent met uw hypotheekaanvraag. Daarbij kunt u natuurlijk wel heel goed begeleid worden door uw boekhouder/accountant. Maak een overzicht van de volgende cijfers:

  • de omzet en winst van uw bedrijf in de laatste drie jaar
  • de omzet- en winstprognose voor uw bedrijf voor de komende vijf jaar - in goede, neutrale en slechte tijden
  • een overzicht van uw verzekeringen (verzekerde bedragen en premies)
  • een overzicht van uw kosten van levensonderhoud
  • een overzicht van uw pensioenopbouw
  • een overzicht van eventuele inkomsten van uw partner

"Moet ik dat allemaal kunnen? Ik ben toch geen financieel expert?" Gelukkig hebben we op de NHP Ondernemersdesk experts zitten om u hierbij te helpen!

5. Hypotheekaanvraag onderbouwen

Tot slot gaan we de stap maken naar uw hypotheekaanvraag. U heeft nu heel helder in beeld gebracht hoe het zit met uw inkomsten en overige financiën (nu en in de toekomst). Vanuit daar is het relatief eenvoudig om te beschrijven waarom u denkt dat de hypotheek die u aanvraagt voor u verantwoord is. Dat is immers waar het de bank om gaat: dat ze ervan overtuigd raken dat ze u een verantwoorde hypotheek verstrekken. Eén die geen te groot risico oplevert voor u én voor de bank zelf.

Hypotheekadviseur speciaal voor ondernemers

Niet elke hypotheekadviseur is goed in staat om u als ondernemer optimaal te helpen bij het bovenstaande. Daarvoor is het nodig dat de adviseur heel goed weet waar het bij ondernemers om draait, hoe het werkt met cijfers en prognoses. En op welke manier de bank kijkt naar een hypotheekaanvraag voor een ondernemer. Zodat u een realistische en haalbare aanvraag indient en uw hypotheek snel in orde gemaakt kan worden. NHP heeft deze gespecialiseerde ondernemersadviseurs, ze werken op de OndernemersDesk. Daar krijgt u professionele hulp bij het afsluiten van uw hypotheek als ondernemer.

Ondernemershypotheek nodig? Neem snel contact op met onze specialisten!